Anvelopele all season au inceput sa devina o optiune luata in considerare de cat mai multi soferi. Au captat interesul datorita versatilitatii lor si capabilitatii de a fi folosite pe toata perioada anului si au inceput sa fie folosite din ce in ce mai des. In teorie, economisiti bani nemafiind nevoiti sa schimbati anvelopele si jantele odata cu schimbarea sezonului, nu trebuie sa va mai faceti grij cu depozitarea si puteti sa traversati usor de la o maxima la o minima de temperatura. In practica insa, exista avantaje si dezavantaje atunci cand folositi o anvelopa all season, in special in comparatie cu anvelope iarna

Primul prototip de anvelopa all season a fost dezvoltat de catre Goodyear si era denumit Tiempo. A luat cu asalt piata auto, fiind ales ca si echipare originala de catre multi producatori pentru masinile fabricate. Odata cu trecerea timpului si testarea efectiva a mai multor modele de anvelope all season, s-a ajuns la concluzia ca ele nu pot tine pasul cu performanta oferita de catre o anvelopa creata pentru un anumit sezon. Acest aspect se vede in special cand sunt compare cu un set de cauciucuri iarna.

Performanta anvelopelor all season

Capacitatea unei anvelope de a fi folosita in timpul iernii este data in principal de compozitia cauciucului, forma diferita a benzii de rulare si duritatea cauciucului. O anvelopa de iarna are compusi de siliciu in plus fata de una de vara care ii permit sa ramana elastica chiar si la temperaturi cu minus. Un profil all season nu poate oferi in acelasi timp performanta si vara si iarna, astfel incat majoritatea producatorilor opteaza pentru o anvelopa mai tare care sa fie folosita vara iar in timpul iernii cauciucul isi pierde mare parte din proprietati.

La fel, modul in care este formata banda de rulare la un set de cauciucuri de iarna optimizeaza aderenta pe suprafete acoperite cu zapada si asigura o buna stabilitate in timpul condusului pe astfel de teren. Modelele all season incearca optimizarea benzii de rulare atat pentru sezonul cald cat si pentru sezonul rece, insa nu ofera o performanta comparabila cu cea a unei anvelope dedicata. Un alt factor important il reprezinta canelurile de eliminare a apei de pe suprafata de contact. In cazul anvelopelor de iarna, ele sunt bine structurate in toata compozitia anvelopei si asigura o buna eliminare a apei, insa in cazul multor anvelope all season, ele sunt micsoare pentru a permite o mai buna aderenta in timpul rularii cu viteze ridicate vara.

Concluzie

Prin urmare, o anvelopa all season este optimizata sa ofere o performanta acceptabila in ambele sezoane, insa nu exceleaza in niciunul din ele in comparatie cu o anvelopa de sezon. Profilele all season sunt recomandate daca sunteti nevoiti sa traversati in mod regulat zone cu diferente mari de temperaturi, de la plus la minus. Pentru o siguranta si o performanta sporita, se recomanda sa folositi anvelope iarna in timpul sezonului rece si anvelope vara in timpul celui cald. Acesta recomandare este valabila in special daca circulati des in zone cu zapada abundenta, unde anvelopele all season se pot comporta ca o anvelopa de vara si sa nu ofere performante, ba chiar sa puna viata in pericol.

Chiar daca investitia initiala este mai mare atunci cand cumparati 2 seturi de anvelope, durata lor de viata este crescuta, uzura nefiind la fel de intensa ca in cazul unei anvelope all season, care este folosita tot timpul anului. Concluzionam ca cel mai eficient, atat din punct de vedere al economiei cat si al obtinerii unei performante si sigurante marite, este achizitionarea unui set de anvelope iarna in timpul iernii si unul de vara in timpul verii.

Distribuie acest articol