Este de necontestat faptul ca o masina cu roti mai mari are un aspect mult mai placut, insa ce presupune acest lucru in ceea ce priveste performantele masinii si care sunt efectele utilizarii rotilor mai mari? In general, rotile mai mari sunt mai grele, iar o greutate suplimentara influenteaza performanta automobilului. Pentru a identifica modificarile care apar in aceasta situatie, membrii publicatiei Car and Driver au efectuat un test utlilizand 5 variante de dimensiuni de jante si anvelope, cuprinse intre 15 inch si 19 inch. Masina pe care s-a efectuat acest test a fost un VW Golf VI motorizare 2,5 benzina din anul 2010, echipat cu anvelope Goodyear Eagle GT avand 5 dimensiuni.

Principul unei astfel de modificari este urmatorul: cu cat janta devine mai mare cu atat flancul lateral trebuie sa fie mai mic pentru a mentine diametrul total al rotii cat mai aproape de cel original. In cazul in care acest lucru nu se respecta pot aparea erori ale vitezometrului sau disfunctionalitati ale functionarii automobilului (de exemplu rotile sa atinga elementele caroseriei).

Rezultatele testului au fost:

Dimensiune janta

19inch x 8,5

18inch x 8,0

17inch x 8,0

16inch x 7,5

15inch x 6,0

(echipare originala)

Dimensiune anvelopa

235/35R19 91W

225/40R18 92W

225/45R17 91V

205/55R16 91V

195/65R15 91V

Acceleratie

0-100 km/h

7,9 sec

7,9 sec

7,8 sec

7,7 sec

7,6 sec

Acceleratie

0-160 km/h

23,4 sec

23,3 sec

22,7 sec

22,6 sec

22,3 sec

Nivel de zgomot

71 dB

70 dB

70 dB

70 dB

70 dB

Consum

11,15

L/100 km

10,74

L/100 km

10,32

L/100 km

10,27

L/100 km

10,1

L/100 km

Eroare vitezometru la 112 km/h (70mph)

-3

-1

-1

0

-1

Greutate roata

24,49 kg

23,13 kg

21,77 kg

20,86 kg

18,14 kg

Efectele utilizarii rotilor mai mari

Cea mai remarcabila diferenta a fost in cea ce priveste consumul de carburant si acceleratia. Odata cu cresterea in dimensiune, greutatea rotii la randul ei s-a marit, afectand astfel performanta si consumul automobilului.

O constatare surprinzatoare a fost aceea ca atunci cand masina a fost echipata cu roti pe 19 inch, aderenta si manevrabilitate pe viraje au scazut considerabil comparativ cu echiparea cu roti pe 18 inch. O posibila explicatie oferita de producatorul de anvelope Goodyear este aceea ca masina a devenit mai grea si mai lata, avand nevoie de spatiu mai mare pentru a efectua manevrele.

Rotile pe 17 inch si 18 inch ofera aderenta foarte buna, franare excelenta si un nivel bun al comfortului la rulare. Rotile de 19inch au afectat foarte mult calitatea calatoriei si nivelul de performanta al automobilului.

In concluzie, realizatorii testului au decis ca rotile pe 18inch ar fi compromisul cel mai bun, atat in ceea ce priveste comportamentul masinii cat si aspectul acesteia.