Sistemele anti-pana de tip RunFlat

Tehnologia RunFlat

Tehnologia RunFlat (RFT – Run on Flat) a fost inventata de catre producatorul Michelin, inca din 1934, cand a produs un pneu special pentru vehicule comerciale si pentru cele din armata, care erau concepute sa mearga pe pana. La momentul conceperii ei, tehnologia era foarte rudimentara iar costul de productie era unul urias pentru orice sofer de rand. Si prin urmare nu au avut un succes prea mare pentru vehiculele comerciale sau petru cele de pasageri. Tehnologia a luat avant de abia in 1958, cand producatorul Crysler a conceput un nou prototip impreuna cu Goodyear, pentru o masina premium Crysler. Aceasta avea optiunea de a fi montate din fabrica si anvelope de tip runflat. Au mai trecut 20 de ani paaa cand un alt producator renumit, Dunlop, a lansat un nou prototip pe acelasi principiu de RunFlat. Acesta avea denumirea de „fail-safe”, si era propus ca echipare optionala pentru vehiculele din gama Rover.

RFT consta in flancuri de anvelope rigide fabricate dintr-un compound special , un cauciuc mult mai rezistent. Astfel anvelopa nu se deformeaza in caz de pana  si duritatea acesteia asigura stabilitatea pneului si impiedica aplatizarea sa. De asemeni, talonul unei anvelope Run Flat este intarit in scopul de a evita dejantarea rotii in cazul unei pene.

Pentru evitarea supraincalzirii anvelopei la rularea pe pana, partea care strange anvelopa pe jante este intarita printr-un compound de cauciuc special.

In schimb, datorita faptului ca exista riscul de a nu sesiza pana facuta, este foarte recomandata prezenta de senzori de presiune – TMPS (Tyre Pressure Monitorins System) pentru a detecta pana respectiva.

Tehnologia RunFlat la ora actuala este mult mai accesibila in comparatie cu anii trecuti. Astfel, fiecare producator major de anvelope are in gama sa mai multe modele disponibile cu marcaje RFT, care semnifica prezenta tehnologiei RunFlat. Fiecare producator are propria sa tehnologie de runflat si brevetata cu denumiri diferite.

Tehnologia Seal

Tehnologia Seal (Pirelli o numeste “Seal Inside”, Michelin foloseste termenul de “SelfSeal” si Continental a ales sa o numeasca “ContiSeal”) este diferita de sistemul RFT din mai multe puncte de vedere. O anvelopa „Seal” prezinta un strat de mastic la interior, sub banda rulare a anvelopei si astfel se formeaza o garnitura de etanseizare in caz de perforare si aerul din interior iese in exterior. In caz de pana de cauciuc, acest mastic se lipeste etans de obiectul ce a provocat pana si astfel obtureaza gaura si blocheaza pierderea de presiune de aer. Acest mastic etanseizant este prevazut sa functioneze pentru obiecte perforante de pana la 4 mm diametru.

Acest tip de tehnologie permite rularea o distanta intre 20 si 40 km cu acea pierdere de presiune, care sa va ofere astfel ocazia de a ajunge la cea mai apropiata vulcanizare pentru a schimba roata. Desi permite rularea pe o anumita distanta, in conditii de pana, tehnologia Seal nu poate fi considerata totusi un sistem de tip RunFlat.

Contrar unui pneu RFT, repararea unei anvelope Seal este posibila precum la orice anvelopa tubeless. Tehnologia Seal nu necesita jante special sau senzori de presiune dedicati si poate fi utilizata la toate tipurile de autovehicule. In plus, o anvelopa cu tehnologie Seal, nu prezinta rigiditatea flancurilor precum o anvelopa RunFlat, ceea ce se va simti in mod benefic la confortul de rulare.

PAX System de la Michelin

PAX este o alta tehnologie de tip RunFlat mai putin comuna si este prezenta in special pe vehiculele speciale sau de interventie. Astfel, acestea pot sa ruleze mai mult pe o pana, prin prezenta unui suport de plastic in interiorul anvelopei; si acest lucru va permite sa rulati cu o pana o distanta in km mult mai ridicata in comparatie cu tehnologia de spuma in interiorul anvelopei.

PAX a fost brevetat in 1996 de catre producatorul Michelin, pentru a echipa intre altele modelul Renault Scenic 2. Aceasta tehnologie se bazeaza pe ansamblu janta/anvelopa si permite rularea, fara nici o presiune in interiorul anvelopei, la o viteza de 80 Km/h pe o distanta de 200 Km; ceea ce corespunde la mai mult decat tehnologiile RunFlat traditionale. Un suport de plastic intercalat intre jante si penu permite benzii  de rulare, in caz de pana, sa se sprijine pe acesta in caz de pana si nu pe jante, precum in cazul unei anvelope obisnuite. De asemeni, anvelopele ce beneficiaza de aceasta tehnologie au si un lubrifiant ce permite evitarea supraincalzirii la rularea cu pana.

Totusi, datorita procedurii complexe de inlocuire a anvelopelor cu aceasta tehnologie, fiind necesare utilaje specifice pentru manopera, in cele din urma Systemul PAX a fost inlocuit cu gama de cauciucuri ranforsate, Michelin ZP (Zero Pressure).

BSR sau Bridgestone Support Ring

Tehnologie inventata si brevetata de catre Bridgestone si utilizata doar de catre aceste producator anvelope. Aceasta consta intr-un inel metalic plasat la interiorul anvelopei, sub banda de rulare, in scopul intaririi soliditatii acesteia. Anvelopele cu tehnologia BSR echipeaza in mod exclusiv anumite modele de Toyota RAV4, montarea acestora fiind posibila doar in reteaua de dealeri auto Toyota, fiind necesare utilaje specifice acestei operatii.

Anvelope RunFlat pot reprezenta o optiune obligatorie daca nu aveti o roata de rezerva in masina sau loc pentru aceasta, pentru a va „salva” in cazul unei pene sau avarii majore la cauciucuri. De asemenea, este necesar si recomandat sa aveti si senzori de presiune instalati, pentru a sti cand roata dvs incepe sa piarda presiune din cauza unei pene, nefiind la fel de vizibila pierderea, tocmai din cauza tipului de spuma din interior care obtureaza gaura, in cazul sistemului cu mastic. De asemenea, trebuie sa luati in considerare ca acest mecanism nu este valabil in cazul unei pene suferite in cazul unei rupturi pe marginea sau flancului anvelopei, spuma nefiind prezenta decat sub banda de rulare.

Anvelopele RunFlat sunt disponibile in special pe dimensiuni mai mari de anvelope, acestea reprezentand prima echipare din fabrica pentru masini de tip premium. Nu sunt disponibile modele runflat pe dimensiuni din gama anvelope 185 65 r15 sau anvelope 195 65 r15. Daca doriti sa aveti aceasta tehnologie de anvelope pe masina, trebuie sa tineti cont ca aveti neaparata nevoie si de senzori de presiune, dar aceasta optiune este obligatorie din noiembrie 2014 pentru toate masinile noi produse dupa aceasta data.

Sistemele anti-pana de tip RunFlat