jante

Jantele din aluminiu, denumite si „jante din aliaj” au a aparut pe piata de mai bine de 40 de ani. Initial, acestea au fost destinate echiparii vehiculelor de curse, bazandu-se pe 3 avantaje: greutatea semnificativ redusa, rigiditatea crescuta pentru a optimiza performantele in viraje, precum si designul ce permite o racire imbunatatita a sistemului de franare.

Treptat, jantele au aparut pe modelele de serie sau ca dotari optionale pe vehiculele varf de gama, oferind, in plus fata de jantele din otel, un design mult imbunatatit, designerii avand libertatea de a alege forme, finisaje si dimensiuni inedite. Pe masura ce au intrat din ce in ce mai mult in echiparea initiala la dimensiuni mai mari, in prezent acestea echipeaza in egala masura si vehicule de dimensiuni mai mici.

Cand schimbam dimensiunea jantelor?

  • La inceputul iernii, cand schimbam diametrul pentru a avea anvelope cu diametrul interior mai mic. Aceasta solutie, in afara de economia care apare ca rezultat, are si avantajul de a avea anvelope mai inguste care sunt caracterizate prin aderenta si siguranta crescuta.
  • In momentul in care se face trecerea la anvelopele de vara, este recomandata echiparea cu jante cu diametrul mai mare, pe care se monteaza anvelope mai late, crescand astfel stabilitatea pe sol (invers decat iarna).
  • De asemenea, trecerea de la jante din otel la jante din aliaj poate fi pur si simplu o dorinta sau o chestiune de estetica, achizitionarea recenta a unei masini care implora sa fie rasfatata, etc. Cu conditia sa va incadrati in limitele legale si ale omologarilor.

Probabil ca sunteti obisnuiti sa cautati pe internet dimensiunea jantelor compatibile pentru masina dumneavoastra. Asa procedeaza marea majoritate iar pentru ca dimensiunile posibile difera in functie de model, versiune, an de productie, cel mai bine este sa verificati:

Unde se afla informatiile despre jantele masinii?

Aceste informatii pot fi regasite in interiorul portierei, langa indicatiile privind presiunea, pe capacul de la rezervor, sau in cartea de identitate a masinii. Pe masina dumneavoastra gasiti dimensiunile omologate de catre constructor. Alegeti una dintre dimensiunile pe care le gasiti acolo, pentru a avea o garantie a faptului ca nu veti avea surprize si ca veti trece fara probleme de ITP.

Legislatia permite trecerea la un alt diametru si ofera posibilitatea de a echipa vehiculele cu anvelope diferite specificate de producator.

Retineti faptul ca diametrul exterior al pneului trebuie sa fie identic. Exista un tabel de echivalente dimensionale publicate de catre producatori, care acum inlocuit de un tabel oficial publicat de TNPF, care este autentificat, in unele tari, si de catre controlorul tehnic.

Acest tabel permite de exemplu supradimensionarea urmatoare: 195/65R15 >>> 205/55R26 > 205/50R17 > 225/45R17> 225/40R18> 245/35R18 > 255/30R19 > 305/25R19

Acest exemplu arata in mod clar ca, pentru a putea creste dimensiunea jantei, este necesara montarea anvelopelor cu inaltimea mai mica a flancului. Acest tabel ne arata, de asemenea, ca anvelopele devin mai late.

dimensiuni jante

Din punct de vedere tehnic, dar si legal, trebuie luate 3 masuri de precautie la jante:

  1. Indicii de sarcina si de viteza trebuie sa fie egali sau mai mari decat cei din echiparea originala. Aceasta este o conditie imperativa pentru ca echiparea sa fie legala si ca vehiculul sa fie acoperit de catre firma de asigurari.
  2. Latimea jantei trebuie sa fie compatibila cu cea a anvelopei. Producatorii au un tabel <> care corespunde cu fiecare dimensiune de anvelope. Valoarea nominala intermediara este latimea recomandata pentru anvelope de catre fiecare producator ca fiind ideala pentru a fi montata pe jante, pentru ca vehiculul sa se poata deplasa in cele mai bune conditii.
  3. Contra-aripa trebuie sa poata permite montarea unei anvelope mai late.

Consultati oferta completa AnveloSHOP pentru jante

Distribuie acest articol