Recomandari pentru montarea si demontarea anvelopelor agroindustriale

Montarea si demontarea anvelopelor pot fi operatii cu un oarece grad de pericol. De aceea, acestea trebuie executate doar de personal calificat, cu unelte adecvate si prin respectarea unor proceduri stricte. Nu lasati niciodata un ucenic sa efectueze singur aceste operatii. In cazul in care la montarea anvelopelor de mari dimensiuni participa mai multe persoane, cel putin una dintre acestea trebuie sa fie prezenta pe toata perioada in care aceste anvelope sunt montate. Folositi un dispozitiv cu aer comprimat prevazut cu regulator de presiune. Nerespectarea acestor instructiuni si proceduri poate duce la montarea necorespunzatoare a anvelopei pe janta, existand riscul ca anvelopa sa explodeze, cauzand vatamari corporale grave sau chiar decesul.

Dejantarea anvelopei

1. Se interzice scoaterea talonului atunci cand anvelopa este umflata

2. Scoateti ventilul de aer

Inainte de a scoate anvelopa de pe janta, asigurati-va ca anvelopa este complet dezumflata.

Se interzice utilizarea uneltelor care ar putea deteriora flancurile sau talonul anvelopei.

Scoateti talonul pornind de la semnul de dejantare, daca anvelopa este prevazuta cu acesta.

Pentru a demonta mai usor anvelopa si pentru a proteja taloanele, in special in cazul unei pene, ungeti talonul si marginea jantei.

Daca janta este deteriorata vizibil, anvelopa trebuie dezumflata inainte de a fi montata.

Pregatirea in vederea montarii anvelopelor agroindustriale

1. Inainte de montare, verificati daca janta, anvelopa si camera sunt compatibile.

Astfel, verificati daca:

Anvelopa este cea potrivita pentru vehiculul sau utilajul in cauza.

Diametrul jantei este egal cu diametrul anvelopei care urmeaza sa fie montata (ex: 18.4 30, janta: DW 16L x 30).

Este permis montajul anvelopei pe aceasta janta (a se vedea caracteristicile in documentatia producatorului).

Atentie: exista jante cu diametru de 15.3″. Se interzice montarea anvelopelor de 15″ pe aceste jante. De asemenea, nu montati anvelope de 16″ pe jante cu diametru de 16.1″ si 16.5″.

2. Inainte de a monta o anvelopa pe o janta folosita deja:

Janta trebuie sa fie curata si in stare buna (nedeteriorata).

Daca este necesar, curatati janta cu o perie din sarma.

Se interzice montarea anvelopelor pe jante care prezinta fisuri, deformari sau urme de sudura.

3. Daca anvelopa este partial uzata, aceasta trebuie verificata cu atentie la interior si la exterior pentru a identifica orice fel de potentiale deteriorari.

Daca specialistul considera ca aceste deteriorari nu pot fi reparate, anvelopa trebuie imediat schimbata.

4. Daca se monteaza si camera de aer, aceasta trebuie sa fie compatibila cu dimensiunea anvelopei (marimea anvelopei este marcata pe camere).

Se interzice montarea camerelor de aer pe jante deteriorate sau reparate sau pe jante finisate astfel incat sa nu permita montarea unei camere. La montarea anvelopelor tubeless pe janta, folositi intotdeauna o valva tubeless noua.

5. Folositi intotdeauna unelte in stare bune, neascutite si potrivite pentru montajul anvelopelor si jantelor (dispozitiv de detalonare, levier).

Pentru anvelopele late si extra late, se recomanda utilizarea unui dispozitiv hidraulic sau mecanic de detalonare care sa ajute la montarea celui de-al doilea talon.

Inainte de montare, ungeti janta si taloanele.

Aplicati un strat subtire de lubrifiant pe taloane si pe scaunele taloanelor. Pe partea exterioara a talonului, lubrifiantul trebuie aplicat pana la 5 cm deasupra flansei jantei.

Montarea verticala a anvelopei agroindustriale pe janta

1. Dispuneti valva sau orificiul valvei in partea de jos.

2. Daca pe flancul anvelopei exista simbolul unei valve, asezati acest marcaj cat mai aproape de valva sau de orificiul valvei de pe janta.

3. Montati anvelopa pe janta astfel incat primul talon al anvelopei sa se afle in partea opusa a flansei jantei (respectati directia de rotatie indicata pe anvelopa printr-o sageata).

4. Folositi un levier, prin apasari repetate, din 10 in 10 cm:

Scoateti primul talon peste flansa jantei, apoi asezati camera putin umflata in interiorul anvelopei (la montarea cu camera). Ulterior, fixati valva, strangand moderat piulita.

Pentru al doilea talon: folositi levierul pentru a scoate progresiv talonul peste flansa jantei. Finalizati operatiunea in dreptul valvei.

5. Centrarea anvelopei, fixarea taloanelor.

Coborati usor cricul pentru a permite centrarea anvelopei.

Scoateti ventilul de aer.

Umflati usor pentru a permite asezarea corecta a taloanelor.

Asigurati-va ca taloanele nu apasa pe camera.

Umflati pana la cel mult 2,5 bari pentru a permite asezarea corecta a taloanelor.

Umflarea si fixarea taloanelor

1. Protejati-va:

Spatiu special pentru anvelopa (cusca de protectie, daca este posibil).

Ochelari de protectie.

Incaltaminte de protectie.

Aparatoare urechi.

Daca nu exista cusca sau bara de protectie, operatorul trebuie sa stea cat mai departe de anvelopa si janta. Pentru a va asigura ca lucrati in cele mai sigure conditii, folositi un pistol conectat la valva printr-un prelungitor cu o lungime de cel putin 3m, prevazut cu manometru calibrat si racord pentru valva (se interzice blocarea manetei de umflat).

2. In particular, verificati daca:

Taloanele sunt asezate si centrate corect fata de flansa jantei; umflati anvelopa pana la max. 2.5 bari atunci cand montati taloanele

Daca taloanele nu sunt montate corect:

Dezumflati, ungeti din nou si umflati pana la o presiune de 2.5 bari.

Repetati aceste operatiuni ori de cate ori este necesar, pana cand taloanele sunt montate corect.

Dupa finalizarea operatiunilor de mai sus:

Montati ventilul de aer.

Strangeti cu mana piulita.

Umflati pana la presiunea indicata in tabelele cu indici de sarcina mentionate in documentatia constructorului sau pana la presiunea de depozitare.

Insurubati la loc capacelul ventilului dupa ce anvelopa a fost umflata sau presiunea verificata, deoarece acesta este singurul mod in care valva ramane curata si etansa.

In cazul montarii orizontale (nerecomandata deoarece nu se poate vedea daca talonul inferior este montat corect), se recomanda luarea unor masuri suplimentare de protectie:

Initial, nu depasiti presiunea maxima de 0,7 bari (pentru a asigura etansarea).

Anvelopa si janta trebuie ridicate si asezate intr-o cusca de protectie sau, daca acest lucru este posibil, sprijinite de un perete, niciodata de o usa sau un perete despartitor nesigur.

Respectati instructiunile de umflare pentru montajul vertical.

Nota: anvelopele radiale folosite la o presiune scazuta trebuie montate pe jante de calitate.

Distribuie acest articol