Autovehiculele 4×4 / SUV au devenit din ce in ce mai populare fiind vehicule preferate de majoritatea romanilor datorita capabilitatilor de off road si garda la sol ridicata. Avantajul masinilor de teren este ca pot fi echipate si cu anvelope all terrain, care sunt diferite de modelele all season. Anvelopele all terrain sunt concepute in special pentru utilizare off road sau teren accidentat, avand un profil cramponat puternic, fara riduri, gandit pentru o folosire intensa pe munte, zapada. Insa trebuie sa tineti cont ca un set de anvelope all terrain nu inseamna neaparat si ca sunt potrivite pentru folosirea pe zapada si pe carosabil. Pneurile all terrain sunt un compromis de la un set de anvelope de iarna potrivite conditiilor, datorita compozitiei diferite intre cele doua profile, precum si a formei benzii de rulare.

De ce spunem ca anvelopele all terrain nu sunt anvelope de iarna ?

Diferenta consta in compozitie, modelele all terrain fiind concepute pentru o folosire pe toata perioada anului, atat la 40°C, cat si la -10°C. De asemenea, acestea sunt optimizate si pentru o rezistenta la strapungere, destintate fiind pentru off road si zone fara asfalt sau zone de munte cu stanci, caracteristici ce nu sunt neaparat necesare in cazul unui set de cauciucuri de iarna traditional. Un set de cauciucuri iarna este gandit sa exceleze in conditiile de zapada, polei sau asfalt inghetat si sa elimine apa cat mai rapid de pe suprafata de contact pentru a evita fenomenul de acvaplanare. Puteti vedea indiferenta intre un profil de all terrain (stanga) si un profil de iarna (dreapta) in imaginea de mai jos:

anvelope off road anvelope iarna

  • profilul de iarna are mai multe caneluri pe toata suprafata profilului gandite pentru o aderenta pe zapada si dispersarea acesteia de pe suprafata de contact cat mai rapida
  • profilul all terrain este format in mare parte din blocuri mari de cauciuc, gandite pentru o aderenta pe teren accidentat si mai putin pentru zapada si polei

anvelope iarna

Diferenta majora este insa la ceea ce nu se vede, mai exact, la compozitia cauciucului. Profilele de iarna au in compozitie siliciu ce le permite sa ramana moi la temperaturi de sub 0 grade celsius. In cazul anvelopelor all terrain, acestea sunt concepute dintr-un material dur, ce le confera o aderenta ridicata pe off road si pe teren dezafectat. Prin urmare, cauciucurile de iarna raman pliabile la temperaturi cu minus in comparatie cu modelele all terrain. Un set de cauciucuri vara este si mai nepotrivit, compusul din el intarindu-se la temperaturi reduse mai mult decat in cazul modelelor all terrain.

Concluzie

Prin urmare, anvelopele all terrain sunt un pas in fata pentru sezonul de iarna in comparatie cu un set de cauciucuri de vara, insa nu se compara cu un set de cauciucuri de iarna concepute special pentru acest sezon. Trebuie sa alegeti cea mai potrivita anvelopa pentru stilul de condus pe care il aveti, pentru a fi siguri ca aveti siguranta maxima si performanta ridicata.