anvelope-asimetrice

Ce sunt anvelopele asimetrice?

nokian-wr-a4

Anvelopele asimetrice sunt proiectate in principiu pentru vehiculele cu performante sportive, avand o banda de rulare conceputa pentru a oferi aderenta atat pe carosabil uscat cat si pe timp de ploaie. De regula, partea interioara a benzii de rulare au rolul de a oferi tractiune pe carosabil ud; in timp ce partea exterioara prezinta blocuri de cauciuc mai mari pentru a oferi performante sporite privind virarea pe carosabil uscat.

Pentru a asigura o montare corespunzatoare a anvelopelor pe autoturism, anvelopele cu profil asimetric au pe cele doua flancuri marcaje outside/inside only.

IMPORTANT: a nu se confunda cu ideea de anvelope pentru stanga/dreapta. Astfel de anvelope nu se comercializeaza, fiind concepte speciale pentru super-masini (ex. Ferrari). Pentru vehiculele obisnuite, montarea „in oglinda” a anvelopelor asimetrice este 100% corecta din punct de vedere tehnic.

Cea mai reusita anvelopa de vara de inalta performanta din istorie a fost produsa de binecunoscutul Michelin si anume  Michelin Pilot Super Sport cu un design asimetric al benzii de rulare. Impreuna cu rizurile asimetrice, Pilot Super Sport utilizeaza compusi de cauciuc diferiti pe interiorul si exteriorul benzii de rulare a anvelopei. Exteriorul anvelopei are un compus durabil si este proiectat pentru rezistenta. Jumatatea interioara a profilului Super Sport utilizeaza un elastomer cu aderenta ridicata care optimizeaza tractiunea in conditii de umiditate.

Planurile de rulare asimetrice sunt, de asemenea, comune in categoria de inalta performanta pentru toate anotimpurile. Aici caracteristicile asimetrice ale benzii de rulare incurajeaza manevrarea si tractiunea puternica in toate cele patru anotimpuri.

Exista un dezavantaj pentru anvelopele asimetrice?

Unul dintre dezavantaje este ca se reduc optiunile de rotatie a pozitiei anvelopelor pe autoturism. Astfel, prelungirea duratei de viata a anvelopelor prin rotatia pozitiei pe autoturism, se reduce.

Pentru a rezuma, desenele asimetrice ale benzii de rulare au ca scop crearea unei diversitati de performanta si durabilitate, care nu este neaparat posibila cu modele simetrice ale benzii de rulare.

Asta inseamna ca anvelopele simetrice sunt mai putin performante? Cu siguranta nu. Multe anvelope simetrice au gasit combinatia potrivita pentru designul benzilor de rulare si functioneaza exact asa cum este specificat. De asemenea, este si cazul in care nu fiecare design asimetric functioneaza in spiritul conceptului, si nu se incadreaza intr-una sau mai multe zone de performanta dorite.

Distribuie acest articol