Noua eticheta europeana la anvelope din 2021 – Incepand cu 01 noiembrie 2012, a intrat in vigoare la nivel europeean obligativitatea de a atasa tuturor anvelopelor, fie ca vorbim de anvelope turisme, anvelope autoutilitare, anvelope SUV / 4X4, anvelope camioane sau anvelope autobuze. si autocare, respectiv o eticheta similara cu cea intalnita la electrocasnice. Aceasta are scopul de a asigura o mai buna informare, dar urmareste in acelasi timp si facilitarea de a lua o decizie in achizitia anvelopelor. Acest fapt a condus si la o concurenta a producatorilor de cauciucuri, de a veni catre clienti cu anvelope care sa se remarce prin etichete cat mai bune si care sa incadreze cauciucurile acestora in cele mai eficiente clase.

Inainte de a recapitula informatiile actualei etichete, precum si de a prezenta eticheta care va intra in vigoare incepand cu data de 01 mai 2021, va invitam sa descoperiti oferta AnveloSHOP.ro de anvelope iarna si anvelope all season. O oferta care contine anvelope noi cu garantie producator de minim 2 ani, ce sunt livrate gratuit in toata tara, la achizitia a minim doua anvelope. Plus numeroase promotii, inca active la acest moment, de schimbare anvelope iarna.

Care sunt criteriile prezente pe actuala eticheta?

eticheta actuala

Rezistenta la rulare

Acest criteriu clasifica anvelopa in functie de consumul de energie. Clasa ”A” fiind cea mai buna clasa pe care o putem intalni, indica faptul ca anvelopa va consuma mai putin combustibil datorita unei rezistente reduse la rulare. La polul opus regasim clasa „G”, care indica performantele slabe privind rezistenta la rulare, respectiv un consum de combustibil mult mai ridicat.

Eficacitatea pe carosabil umed

Unul dintre rolurile principale ale anvelopei este aderenta. Clasa indicata pe eticheta determina nivelul de aderenta in conditii de umezeala, „A” fiind cea mai buna clasa posibila, indicand un nivel ridicat de performanta si manevrabilitate pe drumuri umede. In cazul acestui criteriu, cea mai slaba clasa de eficienta este „F”.

Nivelul de zgomot

La viteza redusa, zgomotul aerodinamic al anvelopei ramane neglijabil, dar de la 50 km/h, impactul anvelopei pe sosea poate deveni o adevarata neplacere in ceea ce priveste zgomotul produs. Nivelul de zgomot extern emis de anvelopa la rulare este masurat in decibeli (dB). Prin urmare cu cat cifra este mai mare, cu atat vom vorbi de o anvelopa mai zgomotoasa. In cazul acestui criteriu, regasim reprezentarea grafica a unui difuzor ce emite 3 unde negre. O unda neagra denota o anvelopa silentioasa (cu cel putin 3 dB sub limita europeana), in cazul a doua unde negre vorbim despre o anvelopa moderata (intre limita europeana si 3 dB sub aceasta), in timp ce trei unde indica o anvelopa zgomotoasa (peste limita europeana).

Care sunt noutatile aduse in noua eticheta?

Noul regulament va fi aplicabil incepand cu 1 mai 2021 si va prezenta unele modificari in comparatie cu eticheta in vigoare, in prezent.

Prin introducerea regulamentului revizuit privind eticheta anvelopelor, precum si o baza de date de inregistrare (EPREL) si prezenta a doi indicatori noi de performanta (aderenta pe zapada si gheata), Comisia Europeana isi propune sa informeze mai bine si sa ajute in continuare consumatorii atunci cand cumpara anvelope, precum si sa asigure o absorbtie mai larga pe piata de anvelope cu cea mai ridicata siguranta si cea mai buna performanta ecologica. Regasiti mai jos noul model de eticheta.

eticheta noua din 01 mai 2021

Prin urmare, in ceea ce priveste criteriul zgomotului produs, ’’undele’’ sunt inlocuite cu sistemul de β€œclase” (asa cum avem deja in cazul criteriilor de aderenta pe teren umed si rezistenta la rulare). Asadar, se vor regasi 3 clase de zgomot, respectiv A, B si C.

3PSMF

Pictogramele 3PMSF (muntele cu 3 piscuri si un fulg) si Ice (triunghiul care contine un munte) vor fi acum indicate pe eticheta pentru a atesta eficacitatea anvelopelor pe zapada si/sau gheata. Pictograma dedicata eficacitatii pe gheata va fi intalnita in cazul anvelopelor nordice, anvelope ce sunt destinate zonelor geografice unde gheata este adesea prezenta pe drumuri.

Cod QR

O alta noutate o reprezinta pozitionarea in coltul din dreapta sus, a unui cod QR care va directiona online catre datele etichetei si o lista completa a anvelopelor inregistrate in mod oficial pentru comercializarea in Europa, in conformitate cu acest regulament, de catre toti producatorii de anvelope.

Clase Eficienta

Clasele de eficienta de pe actuala eticheta, cu limitele de performanta aferente pentru franarea pe carosabil umed, rezistenta la rulare (RR) si zgomot, vor fi la fel pe noua eticheta UE?

Nu in toate cazurile. Pentru zgomot, totul ramane la fel (desi in loc de 1,2 sau 3 unde sonore avem clasele A, B Θ™i C). Pentru rezistenta la rulare (RR) si franarea pe teren umed, clasele β€˜β€™F’’ si β€˜β€™G’’ de astazi vor fi combinate in viitor pentru a forma clasa β€˜β€™E’’, iar clasa β€˜β€™E’’ de astazi va fi clasa β€˜β€™D’’. Pentru anvelopele C2 exista noi limite RR pentru clasa D (a se vedea tabelul de mai jos).

tabel clase de eficienta anvelope

Categoriile de anvelope:

  • C1: anvelope pentru autoturisme.
  • C2: anvelope pentru utilitare usoare dupa ECE-R 54 marcate cu un indice de greutate al anvelopei pentru punte simpla ≀ 121 si un simbol pentru categoria de viteza β‰₯ N.
  • C3: anvelope pentru utilitare grele dupa ECE-R 54 marcate cu un indice de greutate al anvelopei pentru punte simpla β‰₯ 122 sau un indice de greutate al anvelopei pentru punte simpla ≀ 121 si un simbol pentru categoria de viteza ≀ M.

Categoria anvelopei se gaseste pe eticheta actuala in partea stanga, jos. Pe noua eticheta, pozitionarea va fi in dreapta, sus, pe aceeasi linie cu dimensiunea.

Noul regulament UE privind etichetele anvelopelor va creste transparenta performantelor oferite, o supraveghere suplimentara a pietei fiind totusi esentiala si necesara. Toate statele membre vor trebui sa faca un plan de supraveghere a pietei anvelopelor parte a programelor lor anuale de supraveghere a pietei incepand cu 2021. Pentru aceasta va exista un buget din partea Comisiei Europene. Exista mai multe masuri incluse in acest nou regulament, precum si un nou cadru de supraveghere a pietei care va consolida actiunile de aplicare. Cu toate acestea, acest lucru va aduce noi responsabilitati pentru distribuitorii de pneuri si OEM-uri, care vor necesita probabil unele actualizari ale operatiunilor lor legate de anvelope.

Datele si inregistrarile produselor pe EPREL sunt deja disponibile producatorilor, vizualizarea acestora de catre publicul larg si distribuitorii de anvelope urmand a fi disponibila pana la sfarsitul anului 2020.