Si anvelopele noi imbatranesc dar, fara sa le scada performantele.

Atunci când condiţiile recomandate de depozitare sunt respectate (un mediu curat, uscat, răcoros, fără expunere directă la razele solare, substanţe chimice şi surse de ozon), anvelopele îşi păstrează caracteristicile de performanţă originale bine echilibrate pentru o perioadă de lunga durata si vechimea anvelopelor nu este o problema reala. O anvelopă noua nefolosită şi depozitată in conditii corespunzătoare cu o vechime de până la 5 ani de la data fabricaţiei poate fi vândută ca si anvelopă nouă cu specificatiile si calitatile de origine şi exploatată în condiţii normale.

Informatii anvelope

Compozitia anvelopelor

Materiile prime din care sunt fabricate anvelopele sunt: cauciuc natural și sintetic, negru de fum, sulf, chimicale, materiale de ranforsare și textile, materiale de umplutură, cord metalic, sârmă și alte componente chimice cum ar fi stabilizatori împotriva îmbătrânirii cauciucului. Chiar dacă acești agenţi anti-îmbătrânire sunt înglobaţi în cauciuc, vechimea anvelopelor este afectata si anvelopele îmbătrânesc datorită factorilor externi. Anvelopele radiale din prezent au un randament kilometric semnificativ mai mare faţă de vechile anvelope diagonale.

Care este vechimea optimă a unei anvelope în exploatare?

US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) impreuna cu alţi producători de anvelope au studiat impactul mai multor factori asupra anvelopelor. Expunerea la radiaţia solară, efectele atmosferice (ozon, îngheţ, căldură, umiditate),  calitatea întreţinerii atât a anvelopelor cât și a vehiculului, utilizarea anvelopelor conform aplicaţiilor sale, menţinerea presiunii recomandate,  inspecţia periodică a anvelopelor, geometria roţilor, toate acestea influenţează randamentul kilometric și procesul de îmbătrânire al anvelopelor.

British Rubber Manufacturers Association (BRMA) a făcut o recomandare în 2011 prin afirmatia: „Anvelopele noi care au fost stocate în condiţiile recomandate nu ar trebui montate pe vehicul dacă sunt mai vechi de șase ani de la data fabricaţiei”, precum și anvelopele aflate în exploatare trebuie înlocuite nu mai târziu de zece ani de la data fabricaţiei.”
Condiţiile climatice enumerate anterior, precum și stocarea necorespunzatoare a anvelopelor, întreţinerea deficitară a acestora, presiunea incorectă – toţi acești factori grabesc procesul de îmbătrânire al anvelopelor. Îmbătrânirea nu este vizibilă prin semne exterioare, ci trebuie facuta o inspectare adecvata de catre un specialist în domeniu, iar verificarea acestora nu ar trebui să evidenţieze probleme de calitate ale anvelopei.

Japan Automobile Tyre Manufacturers Association (JATMA) a făcut un anunţ în luna mai 2005 atenţionând șoferii să verifice dacă mai pot fi utilizate anvelopele montate pe vehiculele lor la cinci ani de la începerea exploatării (si nu la cinci ani de la data fabricaţiei). In același timp s-a recomandat înlocuirea anvelopelor la șase ani de la începerea exploatării, precum și că toate anvelopele, inclusiv cea de rezervă, care au mai mult de zece ani de la data fabricaţiei să fie înlocuite cu unele noi.
Este important de mentionat că imediat după fabricaţia anvelopelor destinate producătorilor de vehicule, acestea sunt montate pe mașini noi, ceea ce înseamnă că procesul de îmbătrănire al anvelopelor începe să curgă imediat după fabricaţie. Nu este și cazul anvelopelor vândute ca și piese schimb, care sunt stocate corespunzător în depozitele producătorilor sau ale distribuitorilor și care ajung ulterior la conducătorii auto. Putem de altfel afirma că anvelopele pastrate in conditii corespunzătoare îmbătrânesc de 17 ori mai încet decât cele aflate deja în exploatare pe vehicul.

info anvelope

Concluzie despre vechimea anvelopelor

La data de achiziţie a anvelopei de către utilizatorul final incepe perioada de garanţie de 2 ani. Producatorul de anvelope Continental recomandă ca toate anvelopele (inclusiv anvelopele de rezervă) care sunt mai vechi de 10 ani de la data fabricaţiei să fie înlocuite cu anvelope noi.
In schimb, un rol deosebit de important pentru siguranţa in mers îl constituie adâncimea profilului căii de rulare. Continental recomandă înlocuirea anvelopelor de vară in momentul cand adâncimea profilului atinge 3 mm, iar a celor de iarnă la 4 mm. Desi limita legala este 1,6 mm, la aceasta profunzime legala minima majoritatea anvelopelor nu mai au demult calitatile si performantele de origine si in consecinta siguranta rularii cu acestea este afectata. Informatii in acest sens puteti consulta si in articolul cu importanta DOT la anvelope, conform Michelin, liderul mondial in producerea de anvelope.

Consultati acum oferta completa AnveloSHOP pentru anvelope noi cu garantie 2 ani, producator.