Sezonul cald s-a instalat peste toata tara si odata cu el, ploile torentiale neprevazute si, in acelasi timp, apare necesitatea de anvelope ce reduc acvaplanarea. In timpul verii, ploile sunt de scurta durata si sunt foarte greu de prezis de catre meteorologi. Chiar daca sunt trecatoare si nu persista, ca in timpul toamnei, sunt intense si cu un debit torential puternic. In timpul rularii pe asfalt acoperit cu apa, trebuie adaptat stilul si viteza de condus, inclusiv in functie de anvelopele ce sunt montate pe masina. Pericolul cel mai mare in timpul condusului pe ploaie il reprezinta fenomenul de acvaplanare si la acest capitol nu toate anvelopele au acelasi comportament performant sau mai putin performant. Astfel, unele anvelope permit o reducere importanta a pericolului de acvaplanare.

In timpul conducerii pe asfalt umed, calitatea cauciucului anvelopei si compusii folositi in constructia lui determina aderenta pe care anvelopele o au. Cu cat clasa de aderenta este mai apropiata de clasa A, cu atat anvelopa se va comporta exemplar in timpul condusului pe suprafete acoperite cu apa. In timpul conducerii pe asfalt acoperit cu apa, inaltimea benzii de rulare si modul in care este formata banda de rulare, determina capacitatea anvelopei de a inlatura apa de pe suprafata de condus. In cazul in care folositi anvelope uzate aproape de limita si aveti o viteza ridicata de rulare, apa poate patrunde intre cauciuc si suprafata de condus, iar masina pierde contactul cu asfaltul.

Efectul acvaplanarii poate fi chiar unul dezastruos, in cazul in care conduceti cu viteza ridicata in zone populate cu pietoni sau alti participanti la trafic. Anual se inregistreaza numeroase accidente cauzate de soferi care au pierdut controlul autoturismului din cauza acvaplanarii. Astfel, va regasiti permanent in situatia de a adapta viteza si stilul de condus in functie de conditiile de mers si precipiatii.

Cum puteti sa fiti siguri ca masina nu risca acvaplanare?

Analizati atent setul de cauciucuri inainte de a pleca la drum. Daca prezinta fisuri pe talon sau pe suprafata de rulare, exista posibilitatea ca materialul din care este creata anvelopa sa isi fi pierdut din calitati si ca nu mai ofera performante ridicate. Limita in prezent pentru inaltimea benzii de rulare este 1,6 mm, sub acel prag, anvelopa este considera uzata si trebuie schimbata. Daca sunteti depistati de catre un agent de circulatie cu anvelope ce au inaltimea mai mica de 1,6 mm, puteti avea talonul suspendat si primiti o amenda. Limita este valabila atat pentru anvelope de vara cat si pentru anvelope iarna.

Daca depisati una din cele doua situatii, este recomandat sa montati o noua anvelopa sau un nou set de anvelope si de analizat utilizarea de anvelope ce reduc acvaplanarea. Este important sa aveti acelasi profil pe aceeasi axa de rulare, iar in cazul masinilor cu tractiune integrala, trebuie sa aveti acelasi profil cu aceeasi inaltime, pentru toate cele 4 roti.

Riscul este de acvaplanare trebuie luat in calcul chiar daca clima din zona tarii noastre nu este una preponderent ploioasa si perioadele cand ploua nu sunt foarte dese. Acvaplanarea este un risc real, cu consecinte grave ce pot rezulta cu socuri emotionale si traume, atat la nivel fizic cat si emotional in urma unui accident si pierderi de control asupra masinii.

Pentru a fi siguri de o alegere avizata de anvelope performante, nu ezitati sa consultati testele de anvelope.

Distribuie acest articol