Desi avem rareori parte de un test la anvelope off-road realizat corespunzator, cei de la publicatia sud-africana „Drive Out” au reusit sa impresioneze prin obiectivitate, exigenta si atentie la detaliu.

Au fost supuse incercarii zece anvelope de tipul Mud Terrain (MT, M/T), cu dimensiune 265/75R16, echipate pe un autoturism pick-up 4X4 Ford Ranger. Anvelopele au fost supuse mai multor teste de anduranta pe apa, pietris si piatra pentru vedea care dintre acestea sunt cele mai utile in utilizarea pe off-road.

Derularea testelor

Pentru a testa anvelopele in conditiile in care sunt utilizate cel mai des, cei de la Drive Out au decis sa se concentreze in special pe testele off-road. Acestia nu au mai acordat atentie foarte multa testelor pe carosabil obisnuit, uscat, deoarece diferentele dintre anvelope sunt foarte mici; nu au fost evitate totusi testele la franare si manevrabilitate pe carosabil umed.

Testele pe umed

In ceea ce priveste franarea de la 80 km/h pe carosabil umed, rezultatele au fost stranse: diferenta dintre cea mai buna si cea mai slaba anvelopa fiind de doar 4,9 metri distanta de franare. Anvelopele Dunlop au reusit sa depaseasca cu putin pe cei de la Hankook pentru a ocupa primul loc, iar cei de la Goodyear s-au situat pe locul 3.

La testele de manevrabilitate pe umed, Goodyear s-au pozitionat pe primul loc, cei de la Hankook ramanand pe locul 2. Castigatorul testelelor la franare pe umed, Dunlop, s-a situat doar pe locul 5, topu 3-ul fiind completat de cei de la Bridgestone.

Testele pe pietris

Testul la franare pe pietris, realizat tot la 80 km/h, a fost realizat avand o presiune mai scazuta in anvelope, de la 2.4 bari la 1.8 bari. De aceasta data, anvelopele Hankook au iesit pe primul loc, fiind urmate de anvelopele BF Goodrich si Goodyear.

Test anvelope off-road 265/75R16 (Drive Out 2016)

Testele pe traseu pietros

Tractiunea anvelopelor pe traseele acoperite cu pietre a fost testata prin urcarea un unei pante cu o inclinare de 30 de grade. Testerii au realizat trei incercari: una la o presiune de 1,8 bari, una la o presiune de 2 bari, apoi 2.2 bari si in final 2.4 bari. Nivelul presiunii din anvelope este invers proportional cu performantele pe traseele pietroase, punctajele cele mai bune fiind astfel acordate anvelopelor care au reusit sa urce panta la o presiune scazuta.

Sapte din cele zece anvelope au reusit sa urce panta la presiunea de 2.4 bari. Yokohama a terminat pe 8, reusind sa urce doar cu 2.2 bari, Kumho a terminat pe locul 9 reusint sa urce doar la o presiune de 2 bari, iar Nankang nu au reusit nici macar cu 1.8 bari, ocupand astfel ultimul loc.

Rezistenta flancurilor

Cum punctionarile reprezinta unul dintre cele mai mari pericole intalnite in off-road, anvelopele au fost testate la o presiun de 2.4 bari cu un utilaj special ce poate masura presiunea necesara strapungerii umarului anvelopei (locul dintre banda de rulare si flancul anvelopei).

Anvelopele cu o constructie in trei pliuri (BF Goodrich, Achilles, Nankang si Goodyear) au avut rezultate in principiu mai bune decat cele in doua pliuri (exceptie au facut Kumho si Yokohama, care s-au descurcat bine, chiar daca au constructie cu doua pliuri).

Tractiunea pe noroi

Testul pe noroi s-a dovedit a fi o adevarata problema din punct de vedere logistic pentru realizatorii testului: testarea anvelopelor in conditii asemanatoare, repetabile, este aproape imposibila, datorita naturii testului.

Chiar si cu ajutorul unor specialisti in off-roading pe trasee noroioase, nu s-au putut obtine rezultate prea concludente, punctajele la aceste teste fiind astfel omise din test.

Rezultatele finale

Locul 1: Goodyear Wrangler MT R

Punctaj: 234.7 / Umed: 90.5 / Zapada: 45.1 / Offroad: 50 / Rezistenta: 49.1

Per total: Anvelopele Goodyear au trecut cu brio toate testele, fiind astfel considerate cele mai bun. Soferul a caracterizat liderul ca un model de urmat in toate conditiile de off road si chiar daca este un cauciuc destul de scump, merita.

Locul 2: BF Goodrich Mud Terrain TA KM2

Punctaj: 232.2 / Umed: 86.6 / Zapada: 45.6 / Offroad: 50 / Rezistenta: 50

Per total: In ciuda structurii rigide si a designului foarte agresiv, anvelopele BF Goodrich s-au dovedit a fi chiar silentioase pe drumurile obisnuite. Desi au obtinut rezultate mediocre in ceea ce priveste franarea si manevrabilitatea pe carosabil umed, anvelopele BF Goodrich au fost excelente pe off road, avand o rezistenta a flancurilor incredibil de buna.

Locul 3: Achilles Desert Hawk XMT

Punctaj: 221.8 / Umed: 84.4 / Zapada: 43.5 / Offroad: 50 / Rezistenta: 43.9

Per total: Fiind anvelope din gama buget, anvelopele ofera performante excelente comparativ cu pretul acestora. Desi nu au aratat o stabilitate iesita din comun pe traseele testate, rezistenta superioara a flancurilor si pretul foarte bun au facut ca aceste cauciucuri sa prinda podiumul.

Locul 4: General Grabber MT

Punctaj: 227.2 / Umed: 88.3 / Zapada: 45 / Offroad: 50 / Rezistenta: 43.9

Per total: Castigatorul testului precedent a fost cauciucul General Grabber AT, asa ca multa lume avea asteptari mari de la versiunea Grabber MT. Chiar daca au aratat rezultate destul de bune in toate probele, acestea nu au excelat in nicio categorie. Acestea au aratat si o rezistenta mediocra a flancurilor – dezamagitor tinand cont de constructia in trei pliuri de care dispun anvelopele.

Locul 5: Hankook Dynapro MT

Punctaj: 215.8 / Umed: 90.3 / Zapada: 45.7 / Offroad: 50 / Rezistenta: 29.8

Per total: Compania coreeana continua sa impresioneze: anvelopele lor au avut rezultate foarte bune in ultimele doua teste, lucru care arata o consistenta in calitatea ridicata a produselor lor. De aceasta data, cei de la Hankook au aratat rezultate foarte bune pe asfalt si pe pietris, singurul capitol la care au fost relativ slabi a fost rezistenta flancurilor. Daca flancurile ar fi aratat o durabilitate mai ridicata, cu siguranta anvelopele Hankook ar fi ocupat un loc intre primele 3.

Locul 6: Yokohama Geolander MT

Punctaj: 212.5 / Umed: 88.6 / Zapada: 46 / Offroad: 37.5 / Rezistenta: 40.4

Per total: Desi anvelopele celor de la Yokohama au avut rezultate destul de bune pe asfalt, acestea au aratat o aderenta slaba pe panta pietroasa.

Locul 7: Dunlop Grand Trek MT2

Punctaj: 208.4 / Umed: 90.1 / Zapada: 42.9 / Offroad: 50 / Rezistenta: 25.4

Per total: Anvelopele Dunlop au fost cele mai ieftine din test, dar au surprins prin performantele foarte bune aratate pe asfalt. Totusi, acestea au aratat o rezistenta scazuta a flancurilor si rezultate destul de slabe pe traseele off road.

Locul 8: Bridgestone Dueler MT

Punctaj: 208.3 / Umed: 88.5 / Zapada: 43 / Offroad: 50 / Rezistenta: 26.8

Per total: Anvelopele Bridgestone au fost destul de bune pe asfalt, iar in rest s-au dovedit a fi relativ echilibrate ca si performante. Acestea au aratat, totusi, rezultate destul de slabe in ceea ce priveste aderenta pe drumurile acoperite cu pietris si rezistenta flancurilor.

Locul 9: Kumho Road Venture MT KL71

Punctaj: 201.1 / Umed: 86.6 / Zapada: 43.9 / Offroad: 25 / Rezistenta: 45.6

Per total: Din pacate, se pare ca anvelopele Kumho inca nu se pot ridica la performantele anvelopelor deja consacrate, aratand rezultate deosebit de slabe la testele de franare.

Locul 10: Nankang Mudstar Radial MT

Punctaj: 169.7 / Umed: 85.9 / Zapada: 41.7 / Offroad: 0 / Rezistenta: 42.1

Per total: Anvelopele Nankang au aratat rezultate foarte slabe in toate testele, in special la testul de tractiune pe panta pietroasa, unde nu au reusit nici macar sa incheie proba. In plus, conform spuselor soferului, anvelopele au aratat o manevrabilitate foarte slaba pe carosabilul umed, distante de franare foarte slabe si un nivel scazut al confortului.